сп. National Geographic - Септември 2020
National Geographic KIDS - Септември 2020

Научно откритие: Сатурн губи пръстените си с шокираща скорост

23.12.2018 г.

Планетата Сатурн е известна с пръстените си около нея. Но тази визия скоро може да се промени

Както учените узнаха, Сатурн губи пръстените си със спираща дъха скорост. Докладите бяха публикувани в списание Icarus, а данните са събрани от сондата Cassini. След 100 милиона години пръстените може напълно да са изчезнали.

Това звучи като извънредно дълго време, но всъщност е по-кратко, отколкото първоначално се предполагаше. „Пръстените имат по-малко от 100 милиона години живот. Това е относително кратко в сравнение с възрастта на Сатурн, която е на четири милиарда години“ - твърди изследователят на НАСА Джеймс О'Донодхуе от космическия център Goddard Space Flight Center.

6012Кръговете на Сатурн се състоят от лед и скални частици с различни размери. Те са подредени в пръстен чрез гравитацията и магнитното поле на планетата, но този материал се разпада под формата на дъжд върху повърхността на планетата. „Очакваме този дъжд да доведе до загуба на много вода. Толкова много, че за половин час да запълни олимпийски басейн“ - твърди О'Донодхуе.

Учените не вярват, че пръстените са съществували от създаването на Слънчевата система и предполагат, че са се образували само преди около 100 милиона години. „Може да се радваме, че виждаме пръстеновата система на Сатурн, която вероятно е в средата на живота си. Но ако пръстените са само временни, може би вече сме пропуснали тези на Юпитер, Уран и Нептун, които днес са заобиколени само от тънки ивици“ - посочва О'Донодхуе.