сп. National Geographic - Октомври 2019
National Geographic KIDS - Октомври 2019

Страшното разпространение на пластмасата

24.10.2018 г.

Пластмасата видимо промени планетата ни през последните десетилетия, за съжаление не само в положителна посока.

Негативните последици от използването на този материал особено личи по плажовете и в океаните, които стават все по-замърсени. Изчислено е, че към момента в моретата има над 150 милиона тона пластмаса, което се дължи на все по-голямата употреба на пластмасови продукти и дългото време за разграждане на материала. Алтернатива на тази опустошителна тенденция все още няма.

Наскоро Британската брегова охрана откри стара пластмасова опаковка от препарат за миене на съдове, която е най-малко на 47 години. „Бутилката изглежда почти като нова. Плашещо е колко траен може да е боклукът“, коментират от Бреговата охрана пред BBC.

На повечето пластмасови изделия са нужни 450 години да се разградят, като различни фактори на околната среда могат да повлияят върху продължителността на този период. Докато се разгради пластмасата видимо товари екосистемите на планетата ни. Много животни я поглъщат чрез храната и впоследствие умират заради токсичните вещества, съдържащи се в нея или като поглъщат части, които са твърде големи.

Наред с всичко друго чрез консумацията на риба ние също поглъщаме пластмаса, което може да има сериозни последици за здравето ни в дългосрочен план.