сп. National Geographic - Октомври 2020
National Geographic KIDS - Октомври 2020

На Сатурн засякоха дъжд

12.10.2018 г.

Данни от сондат "Касини" сочат, че от пръстените на планетата падат многобройни микроскопични фрагменти, образувайки своеобразен дъжд.

Астрономите проучвали данните, получени от сондата "Касини" през 2017 г. от пребиваването на космическият апарат между атмосферата на Сатурн и вътрешните пръстени, когато се оказало, че многобройни микроскопични фрагменти падат от пръстените на планетата, образувайки своеобразен дъжд, съобщи Еурек Алърт.

Учените са успели да анализират данни за 2 700 какпкови частици, уловени от сондата, в процеса на падане в атмосферата на газовия гигант. На борда на устройството има йоннонеутрален масспектрометър, който е позволил да се определи химичния състав на уловеното вещество.

Установено е, че всяка секунда Сатурн улавя няколко тона материя, повечето от които се състоят от замръзнала вода (95%) и молекулярен водород, предава 24СМИ. Освен това изследователите са открили и силикати (основният компонент на скалистите астероиди), които се отлагат върху повърхността на ледените тела в състава на пръстените.

Открити са и следи от органични вещества, включително въглеводороди метан, пропан-бутан, амоняк, азот, въглероден окис и въглероден диоксид. Основният доставчик на материя в атмосферата на Сатурн е пръстенът D, който играе основна роля в образуването на химическия състав на атмосферата на газовата планета. /БГНЕС