сп. National Geographic - Януари 2021
National Geographic KIDS - Декември 2020

Хора са обитавали Калифорния преди 130 000 години

31.5.2017 г.

Ново проучване взриви археологическите среди – според него Америка е била обитавана от хора 100 000 години по-рано, отколкото се предполагаше досега.

В съобщение, което предизвика буря от противоречия, учени обявиха, че са открили следи от древни хора в Калифорния на възраст между 120 000 – 140 000 години. Това означава, че Америка е била обитавана 100 000 години по-рано, отколкото се приемаше доскоро.

Ако изследователите се окажат прави, археологическите разкопки край Сан Диего ще пренапишат историята на човечеството.

„Разбирам, че 130 000 години са много време и че правят нашите разкопки най-древните в Америка“, казва ръководителят на проекта Том Демере, палеонтолог в Природонаучния музей в Сан Диего. „Разбира се, подобни твърдения изискват и нужните доказателства, но ние смятаме, че разполагаме с тях.“

Нека поясним: екипът не е намерил човешки кости при разкопките. Доказателствата, на които са попаднали, са скелет на мастодонт, костни люспи и няколко едри камъка. Това означава, че вероятно мястото е служело за „добив на кости“: предполага се, че неизвестни хоминини са чупели костите с каменни чукове, вероятно за да извлекат костен мозък или да използват други части от скелета.

Много учени остават скептично настроени към изследването, а някои го отхвърлят напълно. „Досега говорехме за появата на хора по нашите земи преди 12, 13, 14 хиляди години. Разликата с предположението, че живот тук е имало преди 130 000 години, е доста голяма“, казва археологът Джон Макнаб.

Мястото е било открито през 1992 г., когато при строежа на Щатска магистрала 54 работници са попаднали на фрагменти от едри кости.