сп. National Geographic - Май 2020
National Geographic KIDS - Май 2020

Намериха динозавърска опашка в кехлибар

9.12.2016 г.

За радост на учените невероятният израстък на 99 милиона години е покрит с пера.

Опашка на 99 милиона години заедно с костите, меките тъкани и дори перата бе намерена в парче кехлибар, се казва в публикуван в Current Biology доклад.

Отделни пера от ерата на динозаврите са намирани и преди, както и доказателства за пернати динозаври, но за първи път учените ясно могат да направят връзка между добре запазените пера и динозавър и да научат повече за еволюцията и структурата на перата при динозаврите.

Проучването, ръководено от палеонтолога Лида Синг от Китайския университет по геонауки, е частично финансирано от Националното географско дружество.

Вижте още: Какво точно се е случило в деня, в който динозаврите загинали

Полупрозрачната кехлибарена находка с размера и формата на сушена кайсия улавя един от най-ранните моменти на диференциация между перата на летящите птици и перата на динозаврите. В парчето смола се намира израстък, дълъг около 3,5 сантиметра и покрит с пера , кестеняво кафяв на цвят с бледи нюанси от долната страна.

При компютърна томография и микроскопски анализ на същата проба се виждат осем прешлена от средата или края на дълга, тънка опашка, която вероятно се е състояла от над 25 прешлена.

По структурата на опашката изследователите съдят, че е принадлежала на млад целурозавър – група тероподни динозаври, които включват видове от тиранозаври до съвременни птици.