сп. National Geographic - Март 2021
National Geographic KIDS - Март 2021

Изкопаването на гигантско морско влечуго

25.11.2016 г.

Палеонтологът Елизабет Никълс ръководи разкопките на най-голямата вкаменелост на морско влечуго, намирана досега.

Останките на най-голямото праисторическо морско влечуго вероятно все още щяха да лежат в далечните земи на Британска Колумбия, ако не е била упоритостта на палеонтолога Елизабет „Бетси“ Никълс.

След като археолог открил вкаменелостта сред варовиковите брегове на река Сиканни Чийф, учените първоначално решили, че дългата 22 метра вкаменелост на ихтиозавър е твърде голяма, твърде крехка и на твърде отдалечено място, за да бъде извадена от земята. Освен това територията, обитавана предимно от мечки и комари, била достъпна само в рамките на няколко седмици през лятото.

Вижте още: Капан за тиранозавър

Но нищо не можело да спре Никълс, куратор на морските влечуги в музея Royal Tyrrell, особено след като разбрала, че 5-метровият череп, за който предпоплагала, че е на син кит, се оказал нов вид ихтиозавър.

Тя нарекла океанския обитател, който изглеждал като полуделфин, акула и кит, Shonisaurus sikanniensis

Преди да почине от рак на гърдата през октомври 2004 г., Никълс положила огромни усилия за изваждането на скелета. Учени считат разкопките й за най-амбициозните в областта на палеонтологията.