сп. National Geographic - Март 2020
National Geographic KIDS - Март 2020

Супер луна и други небесни събития през ноември

3.11.2016 г.

През следващия месец ще можете да видите падащи звзеди, ослепителни планети и най-впечатляващата супер луна от близо седем десетилетия насам.

Луната и Марс – 5 ноември
По залез слънце на 5 ноември търсете полумесеца на Луната, който ще застане до Червената планета. Единственият естествен сателит на Земята ще изгрее над Марс на следващия ден.

Тауриди – 11 ноември
Късно през нощта на 11 ноември и на следващата сутрин ще може да видите пика на метеорния поток Тауриди. Отделни метеори ще се виждат и от едноименното съзвездие (Телец), което ще се намира високо на юг през нощта за регионите в северното полукълбо. Наблюдаващите небето извън града може да видят от 10 до 15 падащи звезди на час.

Супер Луна – 14 ноември
Втората от трите поредни супер луни ще изгрее на изток след залез слънце. И трите последни месеца на 2106 г. могат да се похвалят със супер луни, но ноемврийската ще бъде най-голяма и най-близо до Земята за първи път от 1948 г. насам и ще бъде изключително красива за наблюдение.

Окото на бика 15 ноември
Късно през нощта на 15 и 16 ноември търсете Луната, която ще бъде разположена до окото на съзвездие Телец. Окото на съзвездие Телец е червената гигантска звезда Алдебараб, която отстои на 67 светлинни години от Земята. Късметлиите в Близкия Изток, Централна Азия и Япония ще са в най-изгодна позиция да видят как Луната закрива Алдебаран през нощта на 15-ти ноември.

Леонидите – 16 ноември
Късно вечерта и в ранните сутрешни часове на 17 ноември ще може да видите падащите звезди от ежегодния метеорен дъжд на Леонидите. В ранните часове на 16 ноември далеч от светлините на града ще може да се наблюдават от 10 до 20 падащи звезди на час.

„Яслите“ на 18 ноември
Погледнете на изток късно през нощта и ще видите как намаляващата Луна минава покрай звездния куп „Яслите“, известен още като M44. С бинокъл ще забележите звездния куп около горната дясна част на Луната, който се намира на 610 светлинни години от Земята.

Сърцето на лъва – 21 ноември
Погледнете на югоизток в ранните сутрешни часове и търсете сърпа на Луната край сърцето на съзвездие Лъв: ярката звезда Регул. Космическата двойка ще бъде видима и с просто око.