сп. National Geographic - Февруари 2021
National Geographic KIDS - Февруари 2021

Небесните събития през октомври

3.10.2016 г.

Месец октомври носи падащи звезди, красиви планети и още много причини да погледнете към нощното небе.

Меркурий в блясъка си – първа седмица от октомври
Тази седмица наблюдателите на нощното небе ще имат възможност да видят Меркурий в блясъка му – най-трудната планета за наблюдение с просто око. Меркурий е най-малката в Слънчевата система и е разположен толкова близо до Слънцето, че са му нужни едва 88 дни, за да завърши една орбита около звездата. Планетата ще се вижда добре, тъй като ще бъде високо в източното небе и далеч от блясъка на изгряващото Слънце.

Зодиакална светлина 1-15 октомври
Запалените звездорбойци в Северното полукълбо ще могат да проследят едно от най-загадъчните астрономически явления: зодиакалната светлина. Тя ще се появи час преди изгрев слънце на първи октомври и ще може да се наблюдава в продължение на две седмици. Този лъч светлина с пирамидална форма лесно може да се сгреши със светлините на далечен град, а понякога бива наричан още „фалшива зора“. Зодиакалната светлина се дължи на разсейването на слънчевата светлина от праховите частици, чиято концентрация е по-висока в орбиталната равнина.

Праймтайм за Уран – 15 октомври
Зеленият леден гигант ще бъде в опозиция, което означава, че планетата ще бъде най-голяма и най-ярка за годината. Ако сте далеч от града ще можете да видите планетата и с невъоръжено око, но може да откриете малкия зелено-син диск с бинокъл или малък телескоп. Цветът на планетата се дължи на метана в атмосферата ѝ, който поглъща червена светлина.

Пик на Орионидите – 21 октомври
Най-изобилни Орионидите ще бъдат на 21 октомври, когато броят на падащите звезди ще стигне до 20 на час. Метеорите ще се появят от северната част на едноименното съзвездие, което ще изгрее на североизток преди полунощ за умерените северни ширини. Орион е едно от най-лесно разпознаваемите съзвездия благодарение на трите ярки звезди, които очертават идеална редица, маркираща пояса на митичната фигура.