сп. National Geographic - Февруари 2021
National Geographic KIDS - Февруари 2021

Невероятното пътешествие на „Кюриосити“ в снимки

22.2.2021 г.

През август 2012 г. марсоходът на НАСА „Кюриосити“ успешно се приземява на прашната повърхност на Марс след сложно преминаване през тънката атмосфера на планетата.

Марсоходът на НАСА „Кюриосити“ успешно се приземява на прашната повърхност на Марс след сложно преминаване през тънката атмосфера на планетата. От триумфалното си пристигане „подвижната лаборатория“ с размер на автомобил е пропътувала десетки километра. Марсоходът прави снимки, събира проби и анализира скалите по пътя си. Софтуерът на „Кюриосити“ дава възможност на марсохода сам да избира кои скали да изследва.

Кюриосити е прекарал над 1 421 сола (1 сол е едно марсианско денонощие) в изследване на кратера Гейл, район, където вероятно преди е съществувал живот. Предстои да разберем дали на Марс е имало живи същества, но вече разполагаме с доказателства за съществуването на древно сладководно езеро.

Освен че изучава скали, „Кюриосити“ е снабден и с метеорологични иснтрументи, които дават на учените важна информация за планетата. Именно чрез тях експертите проследяват вариращото ниво на метана. Марсоходът също така следи ветровете и радиацията, които може да повлияят на бъдеща човешка мисия до Марс.

Марсоходът „Кюриосити“ е сред най-успешните мисии на НАСА. Машината изследва повърхността на Марс от 2012 година насам, направила е безброй научни изследвания и е изпратила хиляди детайлни снимки от Червената планета.