сп. National Geographic - Октомври 2020
National Geographic KIDS - Октомври 2020

През очите на акулите: вижте как светят в дълбините

24.9.2020 г.

Учени изобретиха камера, която се приближава до начина, по който виждат акулите, и разкрива как светят чрез биофлуоресценция.

от National Geographic

За първи път учените изследват група акули, в частност очите и кожата им, които живеят в морските дълбини в царството на тъмнината. Научният екип открива, че потайните, малко известни животни използват биофлуоресценцията, за да се виждат една друга и да могат да се чифтосват.

Екипът също така открива нови доказателства за еволюцията на биофлуоресцентните риби - данните показват, че явлението е доста по-широко разпространено, отколкото се смяташе досега. Всъщност биофлуоресценцията при рибите е открита едва преди няколко години и учените тепърва започват да изучават как действа тя. Счита се, че я има при над 200 вида акули и костни риби, както и морски костенурки.

Проучване, публикувано в списание Scientifi Reports, описва биофлуоресценцията при два вида акули: Scyliorhinus rotifer и Cephaloscyllium ventriosum.  Тези малки риби стигат до не повече от метър дължина и прекарват по-голямата част от живота си на дъното на дълбочина до 500-600 метра. Те са срамежливи, излизат нощем и често се крият в скалисти процепи.

„Хубавото на това проучване е, че то наистина хвърля светлина върху вид животни, които досега буквално оставаха в сянка“, казва Дейвид Грубер – автор на изследването.