сп. National Geographic - Декември 2020
National Geographic KIDS - Декември 2020

Тези красиви същества прекарват целия си живот в мрак

20.4.2020 г.

Данте Фенолио е автор на книгата „Живот в мрака“, в която представя малки, странни същества, обитаващи места далеч от слънчевите лъчи. Той е успял да снима твари, които живеят навсякъде: от дълбоки морски води до подземни мрежи на термити.

Nemichthys scolopaceus, Haplophryne mollis или Cranchiinae. Не се тревожете, ако не сте чували за подобни същества, защото дори учените, които ги изследват рядко ги виждат.

„Когато говорим за биоразнообразие, хората си представят лъвовете в африканската савана или белите мечки в полярните райони“, казва Данте Фенолио, биолог в зоопарка в Сан Антонио. „Но всъщност голяма част от животните са много малки.“

Наистина малки и много добре скрити.

Тези същества са привикнали с живота в мрака, като всяко от тях е намерило начин да живее без топлината на слънцето.

Някои сепии например създават собствена светлина с помощта на специални клетки, наречени фотофори. Благодарение на тях избягват хищниците и привличат партньори.

За жалост темпото, с което много от екосистемите се променят, рушат или изчезват, е изключително бързо. „Голяма част от местата, на които съм работил, вече ги няма“, казва Фенолио. „Усещането е като да загубиш стар приятел“, добавя с тъга биологът.