сп. National Geographic - Февруари 2021
National Geographic KIDS - Февруари 2021

Какво пътешествие само! Грандиозните миграции на животните

20.1.2021 г.

Титлата за най-дълга миграция в света печели малката полярна рибарка, която лети от Северния до Южния полюс и обратно.

Много животински видове - от пеперуди до северни елени - предприемат невероятно дълги и предизвикателни пътувания.

Сред тях вероятно птиците са най-впечатляващите пътешественици - както по отношение на разстояние, така и по отношение на трудност на пътуването, казва Джейми Гилули, биолог от Университета във Флорида.

Птиците от разред дъждосвирцоподобни и пойните птици имат свойството да смаляват храносмилателните си органи преди и по време на миграции, за да олекотят товара си, и да ги възстановят, след като пристигнат - твърди Гилули.

„Титлата за най-дълга миграция в света печели малката полярна рибарка, която лети от Северния до Южния полюс и обратно“, казва Гилули. По време на пътуването си птичката, която тежи около 120 грама, изминава близо 71 000 километра. Рибарките дори успяват да постигнат това в рамките на няколко дни, но по пътя спират, за да се хранят.

При най-дългите полети без спиране обаче печели пъстроопашатият крайбрежен бекас. Тези малки дългоклюни птици от семейство дъждосвирцови летят от Нова Зеландия до северните части на Китай, без да спират за храна, вода или почивка, казва Гилули. Пъстроопашат крайбрежен бекас е засечен да изминава 11 500 километра от Аляска до Нова Зеландия, без да спира.

„Единствено им се налага да изразходват повече енергия в районите на безветрие около екватора в Тихия океан, където въздухът не помръдва и времето е непредсказуемо“, добавя биологът Хю Дингъл. „Иначе следват ветровете и успяват да изминат разстоянието за два-три дни.“

В някои случаи дори миграциите на големи бозайници може да останат незабелязани.

Учените едва наскоро открили, че черноопашатият елен изминава 241 километра през Уайоминг, прекосявайки магистрали, огради и реки.

Северните елени от полярните райони се придвижват към тундррата и обратно всяка година, казва Дингъл. Макар пътешествието им да не е дълго в сравнение с други това на други животни - около 1000 километра - то е трудно, тъй като вървенето изисква повече енергия от летенето или плуването. А все пак копитните животни не могат да яхнат ветровете.

Трябва да се отбележи, че ние хората преувеличаваме трудността на миграциите на животните, казва Дингъл - защото повечето видове са достатъчно добре приспособени за начина на живот, който водят.

В действителност за повечето твари най-трудното в живота е да го докарат до зряла възраст.