сп. National Geographic - Януари 2021
National Geographic KIDS - Декември 2020

Здравословните въглехидрати и мазнини удължават живота – но само ако напълно изключвате определени храни

8.1.2021 г.

Ново американско проучване сочи, че за здравословния начин на хранене не е толкова важно дали спазвате нисковъглехидратна или нискомазнинна диета.

По-важен е видъът на въглехидратите и мазнините: докато обработените храни може да са вредни, растителните са здравословна алтернатива. Преди всичко това включва пълнозърнести храни, ядки, зеленчуци и боб.

Старият спор дали нисковъглехидратна или нискомазнинна диета е ключът към здравословното хранене може да се окаже безсмислен. Това се казва в американско проучване, публикувано в журнала Jama Internal Medicine.

Проучването, което включва над 37200 участници, казва, че както нискомазнинната така и нисковъглехидратната диета може да се свържат с по-краткия живот – но само ако съдържат нездравословни и преработени мазнини и въглехидрати. Така например от храни като бял хляб, захар и червено месо.

„Няма значение коя диета ще предпочетат хората, важно е качеството на макронутриентите“, казва за Business Insider авторът на проучването Жилей Шан от Харвардския Университет.

В продължение на десетилетия учените сочат, че най-вече растителните храни имат положителен ефект върху здравето ни. Това се дължи на многото хранителни вещества фитохимикали, фибри, витамини и минерали.

Тук важи водещият принцип: всичко, което идва от земята, а не от фабриката, е значително по-здравословно. И няма значение дали храната е въглехидратна или мазна.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах