сп. National Geographic - Декември 2020
National Geographic KIDS - Декември 2020

НАСА каца на астероид, очаква потвърждение за взети проби

21.10.2020 г.

Историческият опит да се вземат проби от астероида Бену може да даде информация за произхода на нашата Слънчева система - и за самия живот.

от Michael Greshko, National Geographic

В една от най-амбициозните операции в историята на човечеството космическият апарат на НАСА Osiris-Rex успешно кацна на повърхността на Бену - малък астероид, който обикаля около Слънчевата система от милиарди години. Ако всичко е минало по план, апаратът се е спуснал и е загребал материал, като секунди след това се е издигнал с ценния товар: скали и прах които датират от раждането на Слънчевата система.

Потвърждението дали вземането на проби е било успешно ще отнеме няколко дни, но дори сега екипът знае, че апаратът е кацнал на повърхността на Бену на около 70 см от целта си.

„Сега безопасно се оттегляме от повърхността на астероида“, съобщава планетарният учен Данте Лаурета от Университета в Аризона – ръководител на мисията Osiris-Rex, след като екипът потвърди, че механизмът за вземане на проби е активиран. „Успяхме! Стигнахме до повърхността на астероид“.

Мисията е третият опит на човечеството – и първият на НАСА – да сондира повърхността на астероид. Първите две мисии са осъществени от японските Hayabusa и Hayabusa 2, които вземат само малки количества от фино стрит материал. Osiris-rex е проектиран да вземе около килограм и половина материал, с размери от малки зрънца до двусантиметрови скални парчета.

При положение, че всичко мине добре радио телескоп в Испания ще получи сигнал, че Osiris-Rex е изпълнил мисията си. Космическият апарат ще си тръгне от Бену през март 2021 г. и ще стигне до Земята две и половина години по-късно, където ще изстреля капсулата с взети проби. С помощта на парашут тя ще се приземи в Юта.