сп. National Geographic - Октомври 2020
National Geographic KIDS - Октомври 2020

Кой издържа повече на безсъние - мъжете или жените?

14.10.2020 г.

Ново проучване на Университета в Пенсилвания, САЩ, доказва, че биоритъмът при жените и мъжете е различен. Резултатите са публикувани в журнала Science.

Учените вече знаят, че т.нар. „вътрешен часовник“ е отговорен за важни функции като съня и оттам за нивата на хормоните и метаболизма. Ако биоритъмът е извън баланс това отслабва цялото тяло и го прави по-податливо на болести като диабет, депресия или рак. Точно поради това балансираният цикъл сън-будно състояние е толкова важен за човешкото здраве.

Учените използват около 91 000 мъже и жени, за да изследват активността им през деня и нощта. Резултатите сочат, че жените като цяло спят по-добре от повече от мъжете. Основната причина за това е повишената секреция на мелатонин при жените, тъй като този хормон помага за по-бързото заспиване.

Биоритъмът се отразява не само на съня, но също и на хранителните ни навици. При мъжете при промяна в ритъма сън-будно състояние хранителното поведение почти не се променя, освен че се нуждаят от по-калорична храна, докато жените често усещат, че не са заситени. Това е в резултат на повишеното производство на хромона на глада – грелин и по-ниско производство на хормона на насищането – лептин.

Следващо проучване с около 53 000 участници установява, че полът повлиява хронотипа (биологичния ни часовник), особено след пубертета. Докато повечето деца стават рано, без оглед на пола им, след пубертета мъжете са по-склонни към по-голяма активност нощем, докато жените си остават ранобудни.

По-добрият сън при жените може да се свърже с биологическите характеристики на пола. Не е случайно, че те могат по-лесно да се адаптират към всекидневието и също към моделите на сън на децата. Жените са свикнали към тази настройка и посоянното прекъсване на съня, особено в началната фаза на отглеждането, когато трябва да кърмят бебето. Поради това те разполагат и с по-добри механизми за справяне с липсата на сън.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах