сп. National Geographic - Октомври 2020
National Geographic KIDS - Октомври 2020

Берлински учени откриха изключително ефективни антитела срещу Covid-19

30.9.2020 г.

Учени от Charité и Немският център за невродегенративни болести са открили антитела срещу коронавируса. Това обявиха двете институции. Резултатите са вече проверени от експерти и са публикувани в престижното списание Cell, съобщава Business insider.

Учените са изолирали близо 600 различни антитела от кръвта на хора, които са преболедували Covid-19. В лабораторни условия те са свели броя им до онези, които изглежда са особено ефективни срещу коронавируса. После са успели изкуствено да репродуцират тези антитела с помощта на клетъчни култури.

Естествените антитела се свързват с вируса и по този начин му пречат да влиза в клетките и да се мултиплицира там. Учените наричат този принцип пасивна имунизация.

Голямото предимство на този метод е, че антителата може да се използват преди дадена болест да се развие или когато някои вече има симптоми на Covid-19. Въпреки това „активна“ ваксина при която тялото не само приема антитела, но трябва и да ги произведе е по-устойчив вариант, тъй като антителата на пасивната ваксина се разграждат в тялото с времето. Ефектът от пасивната ваксина е налице веднага, но той трябва да се надгради с активна ваксина „Би било идеално, ако са налични и двата варианта, за да можем да реагираме гъвкаво в ситуацията“, казват учените.