сп. National Geographic - Октомври 2020
National Geographic KIDS - Октомври 2020

Може ли да спим при автопилот

29.9.2020 г.

Системите в помощ на шофьора се използват като убедителен аргумент от търговците. И макар рекламите да споменават, че „автопилотът“ не замества участието на шофьора в наблюдението на трафика и контрола над колата, някои клиенти изглежда остават точно с това впечатление.

Регистрирани са много абсурдни инциденти свързани с използването на автопилот. Така например канадската полиция отнема документите на шофьор, който вдига ръце от волана, при скорост 135 км в час, за да си почисти зъбите с конец.

Наскоро Кралската канадска конна полиция съобщи за любопитен инцидент: патрулка попада на кола, която се движи със 140 км/ч край канадския град Пенок, докато в страната позволената максимална скорост е до 110 км/ч. И двамата души в колата, били с пуснати седалки и си подремвали. Когато полицията пуснала сирена, за да привлече вниманието им, колата дори ускорила до 150 км в час.

По принцип има 5 нива на „автономно шофиране“ в автомобилната индустрия: от астистирано шофиране – ниво едно – например с круиз контрол – до автономно шофиране на ниво 5 при което се предполага, че хората са само пътници. При предишното четвърто ниво „ напълно автоматичното шофиране“, се предполага, че шофьорът може да чете вестник, но да наблюдава пътната ситуация. Върху тази система все още се работи и предстои да бъде пусната на пазара.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах