сп. National Geographic - Октомври 2020
National Geographic KIDS - Октомври 2020

Диамантените планети: според учените те са трилиони

23.9.2020 г.

На Земята диамантите се считат за ценни отчасти защото са много редки: съдържанието на диаманти в нашата планета е около 0.001 процента. На други планети във Вселената обаче те се срещат толкова често, колкото обикновените скали тук.

Според ново проучване публикувано в Planetary Science Journal, планети с високо съдържание на въглерод и ниско съдържание на кислород – т.нар. карбидни екзопланети – могат да произведат голямо количество диаманти, стига на планетата да има водни ресурси, пише Business insider.

Изследователите, екип от Arizona State University и University of Chicago, установяват, че при изключителна топлина и високо налягане – условия сходни с тези в ядрото на Земята – биха могли да се образуват големи количества диаманти. Говори се, че някои планети може да са изцяло изградени от този материал.

„Има приблизително 100 милиарда планети в галактиката ни и 100 милиарда галактики във Вселената“, казва водещият на изследването Харисън Алън-Сатър пред Business Insider.

„Дори да има само една диамантна планета сред милиард, самата безкрайност на Вселената означава, че е възможно да има още няколко трилиона от тези диамантни планети.“

Като симулират условията на подобна планета в лаборатория изследователите потвърждават, че при изключително висока температура и налягане – и когато на планетата има водни ресурси – може да се образуват силициев диоксид и силно компресирани въглеродни кристали, известни още като диаманти.

Ако приемем, че съществуват подобни диамантени планети условията там биха били доста сурови и на тях едва ли има живот.