сп. National Geographic - Септември 2020
National Geographic KIDS - Септември 2020

НАСА патентова кратък и евтин път до Луната

14.9.2020 г.

НАСА патентова нова ефикасна траектория за изпращане на малки роботизирани апарати до Луната.

Луната е както съблазнително близко до Земята, така и отдалечена в Космоса: дори десетилетия след края на космическата надпревара, тя остава изключително скъпа и трудна за достигане.

Благодарение на скоро публикувано изобретение от НАСА  пътуването до там става малко по-лесно. Патентът на агенцията  не е свързан с ново устройство, а по-скоро с цяла траектория – маршрут до Луната, който  би трябвало да спести време, гориво и пари.

Технологията не е предназанчена за големи апарати, транспортиращи астронавти или роувъри, а по-скоро за по-малки мисии с ограничен бюджет, които ще служат за събиране на ценни данни. Първият космически кораб, който ще използва тази нова орбита, може да направи безпрецедентни открития и на другата страна на Луната.

Предстоящата мисия, наречена Dark Ages Polarimeter Pathfinder или още Dapper, за първи път ще запише нискочестотни радиовълни, които са били излъчени в най-ранния стадий от образуването на Вселената, когато атоми, звезди, черни дупки и галактики тъкмо са се формирали. Така учените може да открият първите сигнали от все още невидима тъмна материя.

Може да изглежда странно да се патентоват маршрути до Луната, но Джак Бърнс, директор на Dapper Mission казва, че те не се различават от останалите изобретения.
„Това е творение, което е резултат от числено моделиране на планетарни орбити, казва той. Така че представлява интелектуална собственост.“