сп. National Geographic - Август 2020
National Geographic KIDS - Август 2020

Huawei Next Image Awards - малките тайни на мобилната фотография

23.7.2020 г.

Светът е бърз, енергичен и цветен, а Huawei ни предизвиква да дадем воля на твореца в себе си!

Официалният посланик на марката – Димитър Караниколов, дава специално интервю за National Geographic България. В него той разкрива тънкостите на мобилната фотография и отправя ясни насоки за участниците в течащия конкурс на Huawei – Next Image.

Димитър е архитект по професия и любител травъл фотограф. Често пътува на специализирани фотографски експедиции в Монголия, Мианмар, Ботсвана, Исландия и Мароко в опит да заснеме автентични места и хора. Негови кадри са публикувани от National Geographic, Lonely Planet, Fubiz, Designboom, а тази година е част от журито в конкурса на Huawei – Next Image.

Teхнологичният гигант е отделил специален награден фонд за българските любители на мобилната фотография. Срокът за включване е до 31 юли, а тримата победителя ще спечелят ултрапреносимия лаптоп Huawei Matebook X Pro, Huawei P40 Pro и смартчасовника Huawei Watch GT2. Всички участници в конкурса се борят за награди и на глобално ниво, където трите гранд приза са 10 000 долара и Huawei P40 Pro.

Ето какво споделя Караниколов за нас:

Може ли днес всеки, който има телефон, да стане добър фотограф?

За съжаление не всеки би могъл да стане добър фотограф, но това няма нищо общо с техниката, с която снима. Обратното също е вярно – всеки, който има усет за композиция, светлина и цвят, би могъл да стане добър фотограф, независимо от техниката с която снима – дори това да е само телефон!

Какво е отношението на „класическите“ фотографи към снимките, правени с телефон?

Мисля, че все още някои са малко ревниви към мобилната фотография и им е трудно да признаят, че могат да се направят страхотни кадри, без да е необходимо постоянно да се носят множество тежки обективи и скъпи камери. Кадрите от мобилни телефони в днешно време са до голяма степен съизмерими с кадрите от класическите камери – не само като резолюция и динамика, а и като потенциал за пост обработка (възможност за заснемане в RAW, HDR, AI функционалност).

Неслучайно през последните години почти във всички сериозни международни фотографски конкурси се появи категория „мобилна фотография“!

Има и не малко примери на известни фотографи, които правят качествени фотосесии с телефони и дори представят изложби само от мобилни кадри.

Има ли разлика в емоцията да снимаш с фотоапарат и с телефон? А има ли телефонът предимство пред фотоапарата?

Освен очевидните малък размер и цена, за които споменах по-горе, телефонът предлага много по-дискретен подход (за стрийт фотография например) – един голям класически портретен или телеобектив понякога е много инвазивен и често стресиращ за моделите. Аз снимам с всичко – от големи DSLR-и през безогледални и 360 камери до дрон, но често се оказва, че съм направил добър кадър именно с телефона си, защото това съм имал под ръка. Както се казва – най-добрата камера е тази, с която разполагаме в момента!

На какво да обръщаме внимание, ако искаме да направим с телефон снимка, която да е добра за участие в конкурс? А за да спечелим този конкурс?

Мобилната фотография живее основно в социалните мрежи и създаде свои собствени правила. Тъй като мобилните кадри се възприемат най-често върху по-малките екрани на телефоните, композицията, пропорциите и „мащабът“ на мобилните кадри са различни от тези на класическата фотография, която се възприема предимно на принтове и големи екрани. За мобилни кадри са предпочитани вертикалният (портретен) формат, симетрията е особено важна, често се търсят отражения и човешкото присъствие – малка фигура по средата ще направи кадъра много по-популярен! Но да оставим тези „Инстаграм клишета“ настрана – за мен най-важното в един кадър не е композицията или цветовете, нито дори светлината – най-важно е СЪДЪРЖАНИЕТО: какво сме снимали и какво искаме да кажем с този кадър? Тази година имам честта да журирам локалния кръг на конкурса за мобилна фотография HUAWEI NEXT IMAGE, а жури на финалите е страхотният Стив Маккъри - авторът на най-популярната снимка на света – зеленоокото „Афганско момиче“. Надявам се видя от българските участници кадри именно със силно съдържание, защото нека да си признаем – колкото и добре да е снимана салатата ви или някой слънчоглед на фона на залеза – с това няма как да спечелите фотографски конкурс :)

Кой е най-вълнуващият кадър, правен от вас по време на многобройните ви пътувания?

Не бих могъл да се спра на определен кадър, но в личната ми класация са Казахските ловци номади от Западна Монголия, Китовите акули във Филипините и най-голямото солено езеро на планетата – Салар де Уюни в Боливия.

Къде ви се иска да е следващата ви фотографска експедиция?

Пандемията осуети 4 фотографски пътешествия, които бях планирал в началото на годината: Оман, Грузия, Етиопия и Намибия – това ще са и първите дестинации към които ще се насоча веднага щом пътуването стане отново възможно!

Behance.net/Karanikolov

Facebook.com/DimitarKaranikolovPhotography

Instagram.com/Karanikolov

Срокът за записване в конкурса е до 31 юли. Може да се запишете за участие тук, в една от наличните категории:

Near Far, където можете да покажете скритите места около вас през собствената ви призма.

Good Night – в нея условието е да се улавят моменти при слабо осветление.

Hello, Life! – тук можете да споделите емоции и вдъхновения от ежедневието.

Faces – за портретна фотография

Live Moments – категорията за видео с дължина от 10 секунди до 10 минути

Storyteller – история, разказана в 3–9 изображения Всички кадри трябва да са заснети със смартфон Huawei или Honor, а всеки участник има право да качи до 30 творби (снимки и видео).

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах