сп. National Geographic - Октомври 2020
National Geographic KIDS - Октомври 2020

В Япония откриха най-малкото яйце от динозавър

24.6.2020 г.

Учени откриха в Япония най-малкото вкаменено яйце от динозавър в света, съобщиха от японския университет Цукуба.

Яйцето е дълго само 4,5 см и е широко 2 см. Открито е в седименти от периода креда от мезозойската ера в околностите на град Тамба, префектура Хього, а възрастта му е около 110 милиона години.

Учените, участвали в разкопките, предполагат, че уникалното яйце е от хищен теропод-джудже – подвид на придвижващите се на два крака гущери, към които принадлежи и гигантският тиранозавър.

Съдейки по разположението на вкаменелостите и останките от яйчени черупки, учените предполагат, че са попаднали на гнездо на динозаври – джуджета. Новият вид на най-малкото динозавърско яйце в света получи наименованието Himeoolithus murakami

По време на разкопките от януари до март 2019 г. учените откриха в същия район 4 вкаменени яйца и около 1 300 други находки – фрагменти от яйчени черупки и скелети на малки гръбначни животни.

Смята се, че в района на Тамба е имало различни видове динозаври – джуджета, като досега са откопани 6 вида техни яйца. Учените ще се опитат да установят какви природни условия по онова време са могли да доведат до такова разнообразие от динозаври. /БГНЕС и РИА Новости