сп. National Geographic - Септември 2020
National Geographic KIDS - Септември 2020

Коронавирус: учени предлагат имунотерапия с кръв на излекувани

25.3.2020 г.

Американски учени предлагат използването на добре позната терапия в кризата с коронавируса.

Ефективни антитела има в кръвната плазма на излекувани пациенти, които могат да се предадат на други хора. Поради това имунотерапията е особено подходяща за периода до откриване на ваксина и лекарство за новия вирус.

Кръвната плазма не непременно прилича на кръв, но се извлича от нея като се центрофугира докато кръвните клетки се отделят от течността.

Антителата остават в плазмата: протеинови молекули, образувани от имунната система, които тя произвежда, за да се бори с патогените. Ако тялото забележи, че бактерии, вируси, гъбички, паразити и субстанциите, които те произвеждат, тя изгражда антитела, които се закрепват за единия край на патогена и се закрепват там. Другият край се свързва със собствените клетки на тялото и по този начин не дава възможност на чуждото тяло да увреди организма.

Учени от John Hopkins School of Public Health предлагат да се възползваме от това свойство в кризата с коронавируса: лекарите знаят, че антителата работят в чуждо тяло, ако се пренесат там посредством преливане на плазма.

Плазмата на хора, които са били болни и са се излекували от Covid-19 – а те вече са над 77 000 (към 16 март) – съдържа множество антитела. Ако учените успеят да ги предадат на други хора посредством преливане, това ще бъде важна стъпка в борбата с вируса.

Голямото предимство на даряването на плазма ще бъде, че не е изгубено време – и че се помага както на болни, така и на здрави хора. Методът комбинира предимствата на ваксината с тези на лекарството. Ако антителата навлязат в кръвопотока чрез преливане те могат да да помогнат лечението, или да предотвратят заразяване.

Според изследователите този подход не изисква допълнителни тестове и оборудване. Един от учените обявява, че методът може да започне да се използва „в рамките на няколко седмици“.

Имунотерапията не е панацея за вируса. Тя няма да може да замести ваксината или лекарствата в дългосрочен план, но може значително да допринесе забавянето на разпространението на коронавируса.