сп. National Geographic - Юни 2020
National Geographic KIDS - Май 2020

Пристрастеността към смартфона може да смали части от мозъка

10.3.2020 г.

Според ново проучване пристрастеността към техническите устройства може да има вреден ефект върху важни части от мозъка ни подобен на този от наркотиците.

За проучването, което е проведено от няколко университета и изследователски центъра в Европа, 22 души на възраст между 8 и 30 г., които отговарят на критериите за пристрастеност към смартфони, са били сравнени с 26, които не отговарят на тези критерии.

С помощта на MRI сканиране учените анализират размера и нивото на активност на определени части от мозъка. Те установяват, че хората, които се считат за пристрастени към смартфоните си имат по-малък обем на сиво вещество (което се състои предимно от мозъчни клетки) в няколко области на мозъка, включително  и лявата предна инсула. Тази част се свързва със зависимост към определени вещества – пишат изследователите.

Екипът също така установява, че колкото по-високо е нивото на пристрастеност към смартфоните, толкова по-ниска е активността и обема в дясната предна цингуларна кора. Тази част от мозъка се свързва със съчувствието, емоциите и вземането на решения и също се повлиява от други видове пристрастености.

Според учените тези резултати са първата индикация, че прекалено силната връзка с телефона не само влияе върху поведението ни, но мозъкът ни се променя и на физическо ниво.

Изследването ясно показва, че прекомерната употреба на смартфони и изказвания от типа на „трудно ми е да се съсредоточа в клас, върху домашното или в работата заради телефона“ и „ставам нетърпелив и раздразнителен, когато телефонът не ми е в ръката“ – изглеждат доста сходни с други привързаност и може да имат сериозни отрицателни ефекти върху физическото и душевно здраве.