сп. National Geographic - Февруари 2021
National Geographic KIDS - Февруари 2021

Планините са били в „застой“ милиарди години

22.2.2021 г.

Ако можехте да изследвате земната повърхност преди милиарди години най-забележителното би било незабележителността й. Тогава не е имало дървета или буболечки, не е имало птици. Единственият живот е прост и дребен, лигава океанска супа.

от Maya Wei-Haas, National Geographic

Ново проучване, публикувано в Science, сочи още една черта, която вероятно е липсвала: извисяващите се планини.

Неуморните тектонски плочи на съвременната Земя се местят постоянно с бавно, танцувално движение, което променя повърхността на нашата планета. Сблъсъците между континентите уплътняват кората и образуват планини като Хималаите, които се издигат все по-високо в небесата.

Но следите, издълбани в малките кристали цирконий, които са се образували дълбоко в недрата на Земята предполагат, че тектонските плочи не винаги са се движили по същия начин както днес. Преди 1,8 и 0,8 милиарда години – време, обозначено като „скучния милиард“ – континентите изглежда са изтънявали все повече. Точната причина за това не се знае. Но в най-финия си период земята е била с около 1/3 по-тънка отколкото е днес – промяна, която учените предполагат  че отчасти е причинена от забавяне в тектониката на плочите.

Изследователи също така постулират, че тази тънка кора може да е забавила еволюцията на живота такъв, какъвто го познаваме. Хилавите планини вероятно са забавили ерозията на скалите, като по този начин са ограничавали снабдяването с животодаряващи хранителни вещества същества в океаните. След това континентите са започнали отново да се удебеляват и прилив от хранителни вещества изглежда е отключил еволюцията на по-обхватен и по-сложен живот.