сп. National Geographic - Февруари 2021
National Geographic KIDS - Февруари 2021

Учени откриха живот под 900 метра лед

18.2.2021 г.

Учени откриха неподвижна форма на живот под 900 метра дебел лед в Антарктика. Това е голяма изненада, тъй като преди се смяташе със сигурност, че нищо не може да оцелее при подобни условия.

В Антарктика има също и други форми на живот, като дребни риби, медузи и червеи. За неподвижните създания обаче животът изглежда невъзможен поради вечния мрак и липса на храна, подчертава Business insider.

Полярната изследователска програма British Antarctic Survey изучава шелфовия ледник Филхнер и пробива близо километър в леда, когато се натъква на неочаквано откритие. Учените всъщност са искали да съберат проби от океанското дъно. Вместо това камерата стигнала до голям камък. Когато разгледали снимките учените установили наличието на неподвижен живот.

Шелфовият ледник Филхнер е вторият по големина постоянен ледник в Антарктика. Той е с площ от близо 450 000 квадратни километра. На моменти огромни айсберги се откъсват от него и се понасят из океана. През декември един от тях застраши размножителен район на морски лъвове и пингвини.

Полярните изследователи предполагат, че намерените живи организми са водни гъби. Какви точно все още не е ясно. На снимките се виждат два вида: едните с дълги стебла, а другите - по-закръглени.