сп. National Geographic - Април 2020
National Geographic KIDS - Април 2020

Според експерти следващите 10 години ще са критични за климата

11.3.2020 г.

Имаме на разположение едно десетилетие, за да предотвратим най-лошите последици от климатичните промени – това предупреждение отправи Междуправителствената експертна група по климатичните промени (IPCC). „Това, което знаем е, че климатичните промени ще променят света ни по такъв начин, че едва ли ще можем да го разпознаем“, каза Кели Левин от US World Resources Institute, за Business Insider.

Ето какво ни очаква през следващите десет години. Според учени парниковите газове са основна причина за новите температурни рекорди, топенето на леда и екстремните метеорологични колебания. „Докато продължаваме да използваме твърди горива и да замърсяваме атмосферата с CO2 ситуацията ще се влошава“, казва ученият Майкъл Ман пред Business Insider.

Ако земята се затопли с повече от 1,5 градуса по Целзий цялата ни екосистема може да се срине, казват изследователи. Полярните шапки ще продължат да се топят и големи ледникови маси като тези в Гренландия скоро ще изчезнат напълно. Това на свой ред ще доведе до покачване на нивото на световните океани – между 10 и 18 см до 2030 г. според US National Climate Assessment.

По-високите температури и повечето вода означават, че ураганите ще стават все по-силни и по-бавни. По-топлата атмосфера също ще доведе до по-обилни дъждове. Световната здравна организация прогнозира, че 241 000 души ще умират всяка година заради промените в климата.

Сухата растителност в топлите региони бързо се разпалва. Експерти прогноират, че ще има по-чести и по-големи горски пожари. Амазонските гори са също застрашени, най-вече защото фермерите и дървосекачите продължават да ги унищожават.

Други важни екосистеми на земята също може да се сринат през следващото десетилетие. При настоящите темпове на измиране 60% от кораловите рифове ще са застрашени през 2030 г. Поради промените на времето, екосистемите и разрушаването на биоразнообразието животни и растения ще измират по-бързо от когато и да било. Според сензационен доклад на Обединените нации от съществуващите осем милиона животински и растителни видове на планетата, един милион ще са застрашени.