сп. National Geographic - Октомври 2020
National Geographic KIDS - Октомври 2020

Радикално предложение: да унищожим Антарктика

6.12.2019 г.

За да се разтопи ледът в Западната част на Антарктика ще бъдат нужни два века, но влиянието върху останалата част от света ще бъде фатално: учените очакват за този период морското равнище да се покачи с три метра.

Поради това топенето на леда в Западна Антарктида се счита за една от най-големите заплахи, причинени от климатичните промени.

Учени от Потсдамския институт за изследване на влиянието на климата са стигнали до необичайна идея как да спрат покачването на морското ниво: като изкуствено унищожат екосистемата на Антарктика.

Някъде на границата между въображаемото и реалността ето какво гласи предложението на потсдамския изследователски екип, публикувано наскоро в Science Advances:

Топенето на Западна Антарктика на теория може да бъде спряно с изкуствен сняг, направен от морска вода. Трилиони тонове сняг, изстреляни от гигантски снежни оръдия може да намалят продължаващото топене и свързаните се него покачващи се нива на морското равнище.

За да има достатъчно енергия за изпомпване, обезсоляване и затопляне на морската вода, както и за снежните оръдия, ще трябва да се построи гигантски вятърен комплекс.

Андерс Леверман, физик в института PIK разбира последиците за чувствителната екосистема на Антарктика: „По същество става въпрос за това да преценим дали човечеството иска да пожертва Антарктида, за да спаси останалите континенти. Става въпрос за световни градове от Ню Йорк до Шанхай и Хамбург, които ще се окажат под вода, ако не предприемем нищо.“

„Всъщност откриваме, че голямо количество сняг може да възвърне стабилността на ледовете. Това може да се получи чрез огромно преразпределение на водните маси.

Според Фелдман от океана ще трябва да се изпомпват стотици милиарди тона вода всяка година и да се изсипват под формата на сняг върху леда в продължение на няколко десетилетия.