сп. National Geographic - Юли 2020
National Geographic KIDS - Юли 2020

ООН: Четвърт милиард деца по света нямат достъп до образование

23.6.2020 г.

Близо 260 милиона деца не са имали достъп до училище през 2018 г., съобщи агенция на ООН в доклад във вторник, който обвинява бедността и дискриминацията за образователните неравенства, които се засилват от епидемията от коронавирус, съобщи АФП.

Децата от по-бедните общности, както и момичетата, хората с увреждания, имигрантите и етническите малцинства са били в очевидно неблагоприятно положение по отношение на образованието в много страни, твърди ЮНЕСКО.

„През 2018 г., 258 милиона деца и младежи са били изцяло изключени от образованието, като бедността е основната пречка за достъпа до училище“, се посочва в доклада. Това представлява 17% от децата в училищна възраст, повечето от тях в Южна и Централна Азия и Африка на юг от Сахара.

Различията се задълбочиха с кризата около коронавируса, в резултат на която над 90% от световното ученическо население беше засегнато от затварянето на училищата, се посочва в доклада. И докато децата от семейства със средства могат да продължат да учат от дома си, използвайки лаптопи, мобилни телефони и интернет, милиони други бяха отрязани изцяло от възможността да получат образование.

„Уроците от миналото – като например Ебола – показаха, че кризите в здравеопазването могат да оставят много по-назад, по-специално най-бедните момичета, много от които може никога да не се върнат в училище“, пише в предговора на доклада генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азуле. Докладът отбелязва, че в страните с ниски и средни доходи юношите от най-богатите 20% от домакинствата са три пъти по-склонни да завършат първата част от средното училище – до 15-годишна възраст – от тези от бедни домове.

Децата с увреждания са 19% по-малко вероятно да постигнат минимално ниво в 10 от тези държави. В 20 бедни страни, главно в Африка на юг от Сахара, почти няма момичета от селските райони, които да завършат средно образование, заяви ЮНЕСКО. А в по-богатите нации, резултатите на 10-годишните, на които се преподава на език, различен от майчиния им, са с 34% по-ниски от тези на местните при тестовете за четене. 

В Съединените щати LGBTI учениците са почти три пъти по-склонни да останат вкъщи, вместо да идат на училище, защото се чувстват несигурни. „За съжаление, групите в неравностойно положение нямат достъп или са изтласкани от образователните системи чрез повече или по-малко фини решения, водещи до изключване от учебните програми, неподходящи учебни цели, стереотипизиране в учебниците, дискриминация в разпределението на ресурси и оценки, толерантност към насилието и пренебрегване на нуждите“, се казва в доклада.

Две африкански държави все още забраняват бременните момичета да учат, 117 държави разрешават бракове с деца, а 20 все още не ратифицират международна конвенция, която забранява детския труд. Около 335 милиона момичета са посещавали училища, които не им предоставят водоснабдяване, канализация и хигиенни услуги, от които се нуждаят, за да останат в клас по време на менструация. В няколко страни от Централна и Източна Европа ромските деца са сегрегирани в масовите училища. А в Азия разселените хора като рохингите учат в отделни системи.

„Много държави все още практикуват сегрегация на образованието, което засилва стереотипизацията, дискриминацията и отчуждението“, се казва в доклада. „Само 41 държави в световен мащаб официално признават жестомимичния език и в световен мащаб училищата са по-нетърпеливи да получат достъп до интернет, отколкото да се погрижат за учащите с увреждания”, се казва в доклада.

ЮНЕСКО призова страните да се съсредоточат върху децата в неравностойно положение, когато училищата отново отворят след блокадата заради коронавируса. „За да се изправим пред предизвикателствата на нашето време, е наложително да се премине към по-приобщаващо образование”, каза Азулай. „Ако не действаме, това ще попречи на развитието на обществата.“ /БГНЕС

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах