сп. National Geographic - Октомври 2020
National Geographic KIDS - Октомври 2020

Странна промяна при мъжете преди 7000 години

22.1.2020 г.

Нека си представим днес да има 17 жени на един мъж. Това е сериозен дисбаланс, посочва Business insider. Точно така е било, преди 7000 години през неолита. Учени установяват защо Y хромозомата изведнъж е станала толкова слаба.

Нужни са били усилията на биолози, математици и социолози, за да установят, че причина за това необичайно явление са били племенните битки по бащина линия. Става въпрос за борби относно наследство. По това време наследствената линия на жените не е била от значение – на тях им е било позволено да се женят в други племена, докато мъжете оставали в собственото си племе.

Въз основа на тази традиция учени от Станфорд изграждат следната теза: ако мъжете са оставали да живеят в собственото си племе и няколко рода изчезвали във времена на неразбирателство, това би било възможно обяснение за промяната в хромозомата Y. Учените представят теорията си в журнала Nature Communications.

Тази промяна при мъжете е била установена през 2015 г.  и учените недоумяват как се е стигнало до това „заприщване“, както те го наричат. Биологът Мелиса Уилсън Сайърс от Arizon University казва: „ Вместо „оцеляване на по-силния“ в биологически смисъл, репродуктивния успех зависел от богатството и силата, така че само малцина „социално силни“ и синовете им се репродуцирали.“

Компютърна симулация потвърждава тази теория. Ако мъжете са мигрирали към други племена, вероятно е нямало да се стигне до този феномен. Изследователите също така установяват, че има висока степен на родство сред мъжете, което също е в полза на изложената теория.