сп. National Geographic - Септември 2020
National Geographic KIDS - Септември 2020

Хипопотамите на Пабло Ескобар разрушават екосистемата в Южна Америка

31.1.2020 г.

Учените представиха за първи път оценка на въздействието върху местната екосистема, която има бързо увеличаващата се популация на хипопотамите, развъждани от скандалноизвестния наркобарон Пабло Ескобар. Резултатите са публикувани в списание Ecology.

Традиционното местообитание на хипопотамите е Африка на юг от Сахара. Сега на картата на света се появи още едно място, където могат да бъдат видени.

В имението си „Наполес” на четири часа път източно от Меделин Пабло Ескобар е създал домашен зоопарк, за който са доставени носорози, жирафи, зебри и други екзотични животни от Африка.

След смъртта на наркобарона голяма част от тях са преместени в други зоопаркове. Четири хипопотама, обаче, успели да избягат в джунглата. И явно се чувстват там много добре, тъй като, по оценка на еколози, броят им е достигнал 80.

Американски учени от Калифорнийския университет заедно със свои колеги от Колумбия са провели многостранна оценка на въздействието на най-големите в света инвазивни животни върху местната екосистема.

Този уникален вид е важен елемент от екосистемата в своето естествено местообиталище в Африка. Не по-малко влияние, обаче, оказва и на другия континент, където е бил пренесен и където е поставен в съвършено различна среда с друг вид обитатели. Този ефект включва и негативни последици за водните ресурси, като става причина за развитието на вредни водорасли и бактерии.

Учените в продължение на две години са провели редица анализи и са направили комплексна оценка на въздействието на хипопотамите върху околната среда.

Резултатите показали, че хипопотамите, които нощем се хранят на сушата, а деня си прекарват в прохладните води, са изменили съществено химическия състав и качеството на водата в региона, благодарение на своите изпражнения. Във водоемите, обитавани от тях, значително се е повишило съдържанието на органични вещества. Голямото количество хранителни вещества, пренесени от животните от сушата, са допринесли за бурното развитие на бактерии и водорасли.

Оказало се, че езерата са станали много „по-продуктивни”, когато в тях се настанят хипопотами, смятат учените.

Това може да промени състава на видовете водорасли и бактерии и да доведе до проблеми като еутрофикация (насищане на водоемите с химически вещества, участващи в минералното хранене на растенията, което на свой ред води до повишена биологична продуктивност) и вреден цъфтеж на водорасли.

Учените смятат, че броят на хипопотамите в следващите години ще продължи да се увеличава, а това ще доведе до множество проблеми сред учените и местните власти.

Хипопотамите много трудно могат да бъдат уловени, а срещата с тях носи сериозен риск за живота на човека. Не е ясно как ще приключи съжителството с тях и за местните животни – ламантини (морски крави), каймани и гигантски черни костенурки, които обитават разположените наблизо реки и езера.

Броят на хипопотамите бележи тенденция на експоненциален растеж и през следващите 20 години те могат да станат хиляди.

Изследването показва, че трябва да се реши, какво да се прави с тях, докато не е станало късно – все пак е по-лесно да бъдат намерени 80 хипопотама, отколкото хиляди. /БГНЕС