сп. National Geographic - Юли 2019
National Geographic KIDS - Юли 2019

В „Йелоустоун“ валя сняг на първия ден от лятото

27.6.2019 г.

Сняг може да падне през който и да е месец от годината в националния парк „Йелоустоун“, където животните са свикнали с колебанията в климата.

oт Дъглас Мейн, National Geographic

Хората отдавна са омагьосани от тази земя и е лесно да разберем защо: никъде на планетата няма подобно смайващо изобилие от животни, съчетано с невероятен асортимент от геологическа активност под формата на горещи извори и гейзери. Това наистина е една земя на чудеса!

От миналия петък в Йелоустоун официално е лято и са наизлезли най-различни животни, размножават се, хранят се, ловуват, тичат, играят, наслаждават се на живота. Йелоустоун е жив. И познайте какво? Вали сняг!

Точно така. В прогнозата за времето бяха предупредили за сняг и отрицателни температури в деня на лятното слънцестоене. В югозападната част на Монтана е натрупал 20 сантиметра пресен пухкав сняг – това е на около час от входа на националния парк в Западен Йелоустоун.

Макар и да изглежда изненадващо, подобно екстремно време е част от климата в Йелоустоун, където сняг може да падне по всяко време на годината. Въпреки това Дейвид Алдър, водач в парка, който живее близо до Западен Йелоустоун от 13 години казва, че подобен обилен сняг не е типичен и се случва веднъж на пет години.

„Но по малко сняг ръсва всеки месец – около сантиметър-два – макар да се топи бързо“, казва той. „Това обаче е обилен и плътен сняг…и ще се отрази на туристите“. Вероятно над 800 000 туристи ще посетят Йелоустоун през юни – едно място, което въпреки посетителите си остава наистина диво.

Снегът също така може да утежни живота на много млади животни, родени през пролетта. Много от тях се хранят с трева, която сега се намира под дебелия сняг, казва Алдър. Студът също така причинява и стрес за животните и може да убие много от тях, особено малките птички. Но, повечето от животните в Йелоустоун са устроени да оцелеят на тези климатични промени, които са типични за историята на парка, пояснява Алдър.

Хотелът Old Faithful Inn, разположен близо до едноименния легендарен гейзер празнува Коледа на всеки 25 август. Според местни легенди в началото на XX век гости били принудени да се подслонят в гостоприемницата от снежна буря, откъдето и започнала традицията.

Макар тази история да е спорна със сигурност в Йелоустоун валя сняг в деня на лятното слъцнестоене.