сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

Кълбовидната мълния – загадка и смърт

7.3.2019 г.

Кълбовидните мълнии се появяват по време на гръмотевични бури, понякога чупят прозорци и водят след себе си тежки поражения.

От CHRISTINA NUNEZ, National Geographic

Кълбовидните мълнии – светещи електрически кълба в небето – от векове пленяват въображението ни и все още представляват загадка за нас. Странното явление обикновено се появява по време на гръмотевични бури и прилича на носеща се сфера, която може да има различен цвят – от синьо до оранжево и жълто, и да изчезне за броени секунди. Понякога тя е придружена от съскащ звук и остра миризма.

По принцип мълниите представляват електрически искров разряд, причинен от положителни и отрицателни дисбаланси в самите облаци или от дисбаланс между облаците и земята. Мълнията може да загрее въздуха около себе си до температури пет пъти по-горещи от повърхността на Слънцето. От горещината околният въздух бързо се разширява и започва да вибрира, което предизвиква гръмотевиците.

Истински ли са кълбовидните мълнии?

Един от първите регистрирани случаи на кълбовидна мълния датира от 1638 г., когато „голяма огнена топка“ влязла през прозореца на английска църква. Този и други стари разкази предполагат, че кълбовидната мълния може да е смъртоносна.

В някои изследвания се излага теорията, че около половината кълбовидни мълнии са халюцинации, причинените от магнитни полета по време на бури. Предвид това учените изглежда са съгласни, че кълбовидните мълнии са истински, макар че все още не се знае напълно какво ги причинява.

Изследователи от китайския университет Northwest Normal University в Ланджоу случайно документирали кълбовидна мълния с видео камери и спектрометри. Кълбото се появило непосредствено след мълния и изминало хоризонтално около 10 метра.

В стремежа си да разгадаят явлението учените се опитали да пресъздадат мълнията. През 2006 г. учени от University of Tel Aviv създали лабораторна версия на кълбовидната мълния с помощта на микровълнов лъч. През 2018 г. квантовата физика демонстрирала синтетично възлово магнитно поле, което отразявало и вероятно спомогнало за изясняване на произхода на кълбовидната мълния.

Въпреки всички тези изследвания и лабораторни експерименти кълбовидната мълния все още се изплъзва на учените. Според тях самите има още много да учат за загадъчното явление.