сп. National Geographic - Септември 2019
National Geographic KIDS - Септември 2019

До 2030 г. 30% от планетата трябва да бъде защитена, за да оцелеем

22.2.2019 г.

В общо изявление, пуснато през декември 2018 г., едни от най-големите природозащитни организации призоваха 30% от планетата да бъдат обявени за резервати, а половината планета да бъде защитена до 2050 г.

от Ема Марис, National Geographic

Според еколозите тези високи нива на защита са необходими, за да се запазят ползите, които човекът получава от природата. Защитените райони са нужни и за да спре масовото изчезване на видове. Хората и домашните им животни са притиснали останалата част от живота на Земята и днес едва 4% от бозайниците са диви животни. Останалите 96% са добитък и ние самите.

От 1970 г. популациите на диви бозайници, птици, риби и земноводни средно са намалели с 60% . Загубата на хабитатите се счита за основна причина за изчезването на животинските видове по света.  Този драстичен спад в популациите е предупреждение, че много видове са на ръба – добрата новина е, че все още има време да спасим повечето от тях. В червения списък на застрашени видове, съставен от Международния съюз за защита на природата и природните ресурси, има 872 изчезнали вида и 26 500  застрашени от изчезване. За да спасим тези видове, домовете им и другите видове с които съжителстват трябва да бъдат защитени, при това бързо.

Проектът подчертава, че не всички защитени територии от предвидените 30 процента трябва да представляват паркове и резервати. Според визията на природозащитниците 30-те процента не трябва да са само територии, които е най-евтино и най-лесно да се защитят. Те трябва да са представителни за разнообразието на всички съществуващи екосистеми, макар да е трудно това да се постигне до 2030 г.

Според природозащитниците до 2030 г.  планетата трябва да превърне 30% от земята и моретата си в правилно финансиран, подкрепян от местното управление представителен микс от територии, управляван така, че да се запази природата.