сп. National Geographic - Юли 2020
National Geographic KIDS - Юли 2020

Защо жилят насекомите и как да го избегнем?

11.6.2020 г.

Джъстин Шмит, известен със създаването на Скалата на Шмит или Индекс на ужилването, разкрива в книгата си историята на най-страховитата отбрана на насекомите.

Всяко лято неизбежно стигаме до следното уравнение: дейности на открито + открити част на кожата=по-голям риск от ухапвания от насекоми

Ужилването е всъщност защитата на насекомите, когато се чувстват застрашени, казва биологът Джъстин Шмит. В книгата си The Sting of the Wild той описва над хиляда ужилвания, които е получил, докато е събирал и изучавал насекоми. Шмит не само обяснява индекса на ужилването, при който оценява болката от ужилванията по скала от едно до четири, но също така разказва невероятните истории на тези животни.

По принцип насекомите избягват да жилят -  действие, което би могло да им струва „крак, антена или част от крило“. Ето защо те се опитват да ни предупредят с ярки цветове (както яркочервената мравка Mutillidae) или със силно жужене (както някои видове цикади).

Мъжките насекоми нямат жила, но те ги имитират, като „свиват коремчетата си и ги притискат до вас“. По този начин те ви карат да ги оставите на мира, казва Шмит.

Как да избегнете ужилването

Да стоите далеч от жилещи насекоми е най-сигурният начин да избегнете нападението им, казва Шмит, но има и още един трик да се спасите от жилата на пчелите: задръжте дъха си.

Влажният ни, богат на химикали дъх казва на пчелите: „хищник“. Шмит съветва да се движите бавно, като задържате дъха си, за да не ви забележат.