сп. National Geographic - Октомври 2020
National Geographic KIDS - Октомври 2020

Бобри-пожарникари

6.10.2020 г.

Един от най-ценните съюзници в борбата с огъня: бобрите

от Ben Goldfarb, National Geographic

Американският запад пламти от пожари, подхранвани от климатичните промени и век на зле управлявано потушаване на пожари. В Калифорния горските пожари са опустошили повече от 3 милиона акра; в Орегон кризата е принудила половин милион души да напуснат домовете си. През цялото време един от най-ценните съюзници в борбата с огъня остава пренебрегван: бобъра.

Ново проучване стига до извода, че чрез построяването на язовири, образуването на езера и прокопаването на канали, бобрите напояват големи коридори и образуват защитни места срещу пожари, където растения и животни могат да се подслонят. В някои случаи инженерството на гризачите дори може да спре разпространяването на пожарите.

Обитание на бобри в Айдахо

Снимка: Joe Wheaton, Utah State University Department of Watershed Sciences

От десетилетия учените са забелязали, че северноамериканският бобър, Castor canadenis, осигурява множество екологични ползи за цялото си местообитание – от северната част на Мексико до Аляска. Доказано е, че бобровите езера и мочурища филтрират водата, поддържат популацията на сьомгата, изолират въглерода и намаляват наводненията.

Учените отдавна подозират, че тези опашати архитекти предлагат и друга важна услуга: забавят разпространението на горските пожари.

Зелените растения са също по-трудно запалими от изсъхналите и именно това прави бобровата екосистема толкова устойчива на пожари. Растителността в обитаваните от бобри територии е над три пъти по-буйна от други места, където плъзват пожари. Бобрите толкова щателно напояват долините си, че растенията просто не се запалват.