сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Първични инстинкти: прозрачни и плодовити

5.9.2017 г.

За същество, дълго около 3,5 см, даниото (Danio rerio) има голям потенциал да допринесе за напредъка на биомедицинските изследвания.

Даниото е добър изследователски заместител на човека, защото много от органите ни са идентични: мозък, сърце, черен дроб, бъбреци. Разчитането на генома е показало, че 84% от гените, причиняващи болести при хората, се откриват и у даниото. След като клетъчният биолог Бен Хоугън от Куинсландския университет започнал да изучава тези риби през 2001 г., използването им в лабораториите нараснало неимоверно.

Едно от предимствата им е кристално ясно – буквално. Тъй като ембрионите са прозрачни и се развиват извън тялото на майката, учените могат да манипулират гените, за да моделират човешки болести и директно да наблюдават болестните изменения в живи животни. Зрелите рибки данио са на райета, но малките са достатъчно прозрачни, за да се изследва съдовата и други системи чрез въвеждане на флуоресцентно вещество (вдясно). В мозъка Хоугън е открил неочаквани „мършоядни“ клетки, които изчистват отпадъците. Ако подобни клетки има и у хората и те могат да бъдат контролирани, може да бъдат полезни в случаи на деменция и инсулт.

За опитите са нужни множество обекти за тестване и даниото е много подходящо. В природата изгревът подтиква размножаването; в лабораторията началото му се поставя с включването на лампите и премахването на аквариумния разделител между двата пола. Възбудена от брачния танц на мъжкия, женската хвърля хайвер – до 300 яйца, които мъжкият опложда, като изхвърля във водата семенна течност. Ежеседмичното размножаване подсигурява запасите от ембриони.

Дотук проучванията върху даниото са довели до прозрения относно рака, диабета, някои мускулни заболявания и др.

Данио

Местообитания

Сладководни реки и потоци в Южна Азия

Статус

Незастрашено

Други факти

Ембрионите на даниото абсорбират лекарствата, добавени във водата, в която плуват. Те са използвани толкова успешно за откриването на вероятни нови лекарства, че няколко лекарства против рак, тествани върху рибки данио, вече са в клинични изпитания.