сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Първични инстинкти

6.6.2017 г.

Според вас коя от тези три пленителни маймуни е най-сексапилна?

Щеше да ви е по-лесно да отговорите, ако бяхте макак резус (Macaca mulatta) или пък Констанс Дюбук, еволюционен биолог в Кембриджкия университет.

От 2012 г. насам Дюбук и нейни колеги от Нюйоркския университет са изследвали над 250 свободно живеещи макаци резус на проучвателен терен на Карибите. Целта им е да научат как цветът на лицето – вариращ от бледорозово до тъмночервено в рамките на вида – се отразява на репродуктивния успех. За да изолира ролята на цвета по отношение на привличането, Дюбук показала на всеки изследван екземпляр резус две снимки на лица в различни отсенки на червеното. Тя открила, че тъмночервените силно се харесват на женските и донякъде на мъжките – и установила това отчасти чрез проследяване на движенията на очите им. „Също като при хората – казва тя. – Ако видите привлекателен човек, очите ви ще се задържат върху него малко по-дълго.“

Учените открили също, че мъжките с тъмночервени лица са ухажвани от повече женски, отколкото тези с умерено или бледочервени лица.

Колкото до най-точната мярка за репродуктивен успех – броя на малките, – женските с тъмночервени лица надминават тези с по-бледочервени. Но за мъжките има уловка: за да имат повече чифтосвания, а така – и повече малки, те трябва да доминират в групата си и плюс това да са с тъмночервено лице, казва Дюбук. „Цветът сам по себе си не е достатъчен.“

Макак резус

Местообитания/ареал/статус

Тъй като са видът нечовекоподобни маймуни с най-голям географски ареал, тези маймуни са изобилни и живеят в разнообразни местообитания, предимно в Азия.

Други факти

Много видове птици демонстрират цветове, които привличат партньори; макаците резус са едни от малкото бозайници, които правят същото.