сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Първични инстинкти - тя се чифтосва, той мъти

5.5.2017 г.

Що за баща може да стои вкъщи с децата, докато майка им е навън и прави секс?

Таткото якана – даже и когато знае, че му слагат рога и че поколението, което отглежда, може и да не е негово.

Няколко вида якани са сред най-екстремните случаи в животинското царство на смяна на ролите в секса, казва екологът Питър Рейдж от университета „Корнел“. Една самоуверена женска събира харем от до 5 по-дребни мъжки. За около седмица тя снася 4 яйца в гнездото на един мъжки, докато продължава открито да се чифтосва с него и с други – „до 65 съвкупления за едно люпило“ – казва Рейдж.

Дори и при моногамните видове птици женската „може да се измъкне скришом за някоя и друга копулация встрани“ – казва той. Но през годините на изследвания в Панама Рейдж и колегата му Стивън Имлън установили, че разпътността на женските якани е не само публична, но и честа. За да разберат как това се отразява на бащинството, те проследили чифтосването и снасянето на десетки птици, взели кръвни проби и направили ДНК тестове. Изследователите заключили, че за една мъжка якана с партньорка, склонна към безразборен секс, „рискът да отгледа чужди малки може да е много висок – до 75%“. Т.е. той я е виждал да се чифтосва с други, но въпреки това три месеца мъти яйца и отглежда пиленца, от които едва ли всички са негови.

Защо мъжките правят това? „На практика нямат избор“ – казва Рейдж. Търсенето на не толкова шавлива женска може да отнеме време, което е по-добре да се прекара в мътене на яйца. По този начин, въпреки че накрая може да гледат деца от друг мъжки, те постигат и биологичната повеля да оставят собствено потомство.

Якана

Местообитание: Сладководните басейни в по-голямата част от Централна и Южна Америка

Статус:  Незастрашена

Други факти: Jacana jacana е наричана и „лилиев бегач“, защото големите крака й помагат да стъпва върху плаващите растения.