сп. National Geographic - Август 2018
National Geographic KIDS - Август 2018

Първични инстинкти

4.3.2017 г.

Тези жаби са истинско въплъщение на думата „група“в груповия секс –и това им помага да процъфтяват.

От всички гръбначни източноафриканските хващащи жаби проявяват най-екстремната форма на едновременна полиандрия, или женско чифтосване с множество мъжки, казва екологът бихейвиорист Филип Бърн от Университета в Уулонгонг в Австралия.

След като обилен дъжд напълни водоемите сред африканския пейзаж, мъжките жаби се събират в растенията около водните басейни и започват да призовават партньорки, докато женските във водоемите абсорбират вода през кожата си. Когато женската е достатъчно хидратирана, тя се насочва към някоя надвиснала клонка. По пътя бива хваната в любовна прегръдка от някой мъжки.

Съединената двойка се изкачва до място за гнездене. Там женската изхвърля водниста течност, разбива я на пяна със задните си крака и снася вътре яйцата си. В този момент, казва Бърн, до 20 други мъжки „се подреждат в спретната група около женската и енергично и дружно започват да удрят със задните си крака, за да помогнат за построяването на голямо, чудесно гнездо“, където изхвърлят спермата си. Групата прекарва часове в изхвърляне на гамети и в обвиването им в пяна, която ще защитава растящите ембриони. Пет дни по-късно поповите лъжички ще се освободят от гнездото и ще цопнат във водата отдолу.

Почти всички женски източноафрикански хващащи жаби се чифтосват с множество мъжки, за да излюпят едно люпило, казва Бърн – и това крие генетични предимства. Според неговите изследвания 20% повече малки оцеляват от тези женски, отколкото от женските, които се чифтосват само с един партньор.

За разлика от видовете, чиито мъжки се съревновават брутално, за да се чифтосат, оргиите на тези жаби са спокойни събития, казва Бърн. „Тъй като женските позволяват на множество мъжки да станат бащи, всичко минава доста лежерно.“

CHIROMANTIS XERAMPELINA

(Източноафриканска хващаща жаба)

Местообитания

Покритите с дървета, посеви или трева земи в части от югоизточна Африка

Статус

Незастрашена

Други факти

Полиандрията прави поколението по-разнообразно в генетично отношение. Това може би опазва C. xerampelinaот заплахи, които са станали причина една трета от земноводните видове в света да се класифицират като застрашени или изчезнали.