сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Пулсът на планетата

1.11.2015 г.

Новите сателитни и въздушни сензори обещават най-ясната картина на болежките на Земята

Гледката през илюминатора била доста безрадостна. Докато изследователският му самолет летял над горите от гигантски секвои в Калифорния, Грег Аснър виждал щетите, причинени от четиригодишната суша. Но когато се обърнал от илюминатора към видео дисплея в летящата си лаборатория, гледката била още по-тревожна.

Разгледайте галерията със снимки към този материал

Цифровите изображения  идвали от нова 3D сканираща система, която Аснър, еколог от Научния институт „Карнеги“, тъкмо бил инсталирал в своя турбовитлов самолет. Двата лазера на скенера се стрелкали сред дърветата. Двата образни спектрометъра, единият от които създаден в Лабораторията за реактивно движение на НАСА (ЛРД), записали стотици дължини на вълните на отразените слънчеви лъчи – от видими до инфрачервени, – разкривайки детайлни химични характеристики, които идентифицирали вида на всяко дърво и дори показвали колко вода е абсорбирало, което е ключов индикатор за здравето му.  Според начина, по който бил избрал цветовете на дисплея в онзи ден, дърветата, примиращи от жажда, били оцветени в яркочервено.

Изображенията били тревожни, но представлявали мощен нов метод за наблюдение на планетата. „Системата създава карти, които само при едно прелитане над екосистемата ни казват за нея повече – писал Аснър по-късно, – отколкото може да бъде постигнато дори и с цял живот работа на земята.“ А неговата летяща обсерватория „Карнеги“ е само пилотният проект на една по-мащабна тенденция.

Модерните сензори предоставиха непрестанно усъвършенстващ се инструмент, който да проследяват жизнените показатели на планетата. През 2014 и началото на 2015 г. НАСА пусна пет основни мисии, наблюдаващи Земята (включително два нови инструмента, качени на космическата станция), докарвайки общия им брой до19. Присъединиха се и космически агенции от Бразилия, Китай, Европа и други места. „Няма съмнение, че сме в златния век на дистанционното изследване“ – казва Майкъл Фрайлих, директорът за земни науки на НАСА.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Ноември 2015