сп. National Geographic - Юни 2017
National Geographic KIDS - Юни 2017

Първични инстинкти

2.1.2017 г.

Разликата във външността между мъжките и женските от един вид се нарича полов диморфизъм. Терминът подсказва, че между половете има прокарана ясна граница.

Но в животинското царство много същества са стъпили от двете страни на тази граница. Природата е пълна с хермафродити – животни, които външно може да изглеждат женски или мъжки, но да притежават репродуктивни органи и за двата пола. Техните не толкова разпространени братовчеди са гинандроморфите – животни, които представляват мозайка от мъжки и женски белези – да кажем, размерът и окраската на едните и гениталиите на другите.

Още по-редки са билатералните гинандроморфи (горе) – животни, които са наполовина той и наполовина тя, разделени по осовата линия. Феноменът е документиран при птици, черупчести и пеперуди. Еволюционният биолог Джош Джанър обяснява появата на такива редки същества така: половите хромозоми при пеперудите са обратни на човешките – мъжките имат две еднакви (ZZ), а женските – две различни (ZW). Женското яйце понякога има две ядра, Z и W. Когато те бъдат „двойно оплодени“ от мъжки Z сперматозоид, полученият ембрион принадлежи наполовина към всеки пол. Колко редки са тези екземпляри?

През 1980 г. изследователски екип, който отгледал 30 000 пеперуди, открил сред тях само 5 билатерални гинандроморфа. Друг екип в Невада открил само 4 от 2011 г. насам. Джанър казва, че гинандроморфите в неговата лаборатория са се опитали, но не са успели да снесат яйца вероятно заради репродуктивни проблеми. Което означава, че няма да могат да предадат нататък своята чудата красота.

Източна тигрова лястовича опашка
Местообитание: Гори, паркове и предградия в източната половина на САЩ и части от Канада
Други факти: Жълтата страна е мъжка, а тъмната е женска при този билатерален гинандроморф от вида източна тигрова лястовича опашка (Papilio glaucus) – показана тук наполовина по-голяма от действителния й размер. Терминът комбинира гръцките думи gyn (женска) и andro (мъжки).