сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Външността лъже

1.9.2015 г.

Благовъзпитано слово за любовта и секса в животинското царство.

Като всяко голямо семейство, Galloanseare е събрало и великолепни, и обикновени на вид членове; някои практикуват безразборен секс, други са моногамни. Към този надразред птици спадат 452 вида дивечови и водни, сред които обикновените фазани, пауните и лебедите. Но едно ново изследване показва, че най-шарените и напористи мъжки от Galloanseare може би не предават най-добрите гени на потомството си.

„Предполагаше се, че украсите, пищните цветове и големите опашки са присъщи на най-здравите мъжкари – казва биоложката Джудит Манк. – Искахме да изпитаме точно тази теория“ в изследването, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Манк и колегите й анализирали генетичен материал от 6 вида птици. При ярките птици открили бързо развиващ се геном, белязан от фини мутации; при по-семплите те отсъствали. Когато женските се чифтосват с по-пищни мъжкари, тези генетични дефекти се възпроизвеждат и биха могли да навредят на бъдещото поколение. „Няма връзка между показност и пригодност – казва Манк. – Един мъжкар може да е привлекателен, без това да е преимущество на генетично ниво. Нещо като подвеждаща реклама.“

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Септември 2015