сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Високи води

1.8.2015 г.

Цената на климатичните промени расте и идва време Флорида да плати своята сметка. Различни мерки ще спечелят време, но ще спасят ли Маями?


Франк Беренс, търговски представител на холандска инвестиционна компания, която съзира в климатичните промени печалба вместо загуби, угаси двигателя на 6,5-метровата моторница „Хърикейн“. Продължихме по инерция през мътната вода към средата на ез. Моули в Северен Маями Бийч.

Не бих го нарекла райско кътче.

Подобно на много други във Флорида, езерото дължи появата си на каменна кариера. През изминалите години то е било домакин на състезания с лодки, плувен басейн за ламантини и декор на телевизионния сериал от 60-те години „Флипър“. Неотдавна, сякаш за да подчертаят нетрайния характер на географията на Южна Флорида, двама инвеститори бяха обмисляли идеята частично да засипят езерото, за да построят жилищни сгради. Беренс рекламира плаващо селище от 29 изкуствени частни острова, всеки от които ще има луксозна вила с четири спални, пясъчен плаж, басейн, палми и пристан с капацитета да приеме 25-метрова яхта. Цената за един брой: 12,5 млн. долара.

„Дъч Докландс“, фирмата на Беренс, е придобила правата върху езерото и предлага островите като лек за богаташи срещу климатичните промени. Що се отнася до покачването на морското ниво – ами, това им е хубавото на плаващите домове. Островите ще бъдат закотвени за дъното на езерото с телескопични връзки, подобни на тези, които позволяват на плаващите нефтени платформи да оцелеят и при най-свирепите урагани.

Проектът за плаващо селище е част от трескавия строителен бум, подхранван от богати южноамериканци и европейци с много пари в брой, който преобразява силуета на Маями. От лодката можехме да видим крановете, изпълващи небето покрай бариерния остров Съни Айлс, където последната мода е крещящият лукс. В рамките на пазар за недвижима собственост, който възхвалява разточителството – например струващата 560 млн. долара Порше Дизайн Тауър с прозрачни асансьори за автомобили, спиращи на всеки етаж, – вероятно е било неизбежно най-голямата заплаха за съществуването на Южна Флорида да се използва като рекламна стратегия.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Август 2015
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах