сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Първични инстинкти - само майки, без бащи

4.11.2016 г.

Благовъзпитано слово за любовта и секса в животинското царство

При половото възпроизводство всеки родител предоставя половината от хромозомите на потомството. В хода на поколението чифтосването и възпроизводството „разбъркват тестето“ на ДНК и осигуряват на полово размножаващите се организми генетично разнообразие, което им помага да се адаптират към промените в околната среда. Безполово размножаващите се, от друга страна, около 70 вида гръбначни и голям брой по-прости организми „използват всичките си налични хромозоми“ – обяснява молекулярният биолог Питър Бауман, – за да създадат самички потомци, които са генетични клонинги. Тъй като са идентични от генетична гледна точка, те са по-уязвими: болест или промяна в околната среда, която убие един от тях, може да покоси всичките. Но в случая на рода Aspidoscelis – камшикоопашати гущери, които се размножават безполово – е налице изненадващ обрат. Всичките гущери са женски и партеногенетични – т.е. яйцеклетките им се развиват в ембриони без оплождане. Само че екипът на Бауман установил, че преди оформянето на яйцеклетки женските клетки развиват двойно повече хромозоми от обичайното, така че яйцеклетките получават пълен набор хромозоми и генетично разнообразие и широта (наричана хетерозиготност), които съперничат на тези на полово размножаващ се гущер.

Преди много време – обяснява Бауман – гущерите от рода Aspidoscelis са претърпели „хибридизиращо явление“ – т.е. женските от един вид нарушили правилото и се чифтосали с мъжки от друг вид. Тези външни връзки осигурили на камшикоопашатите гущери устойчива хетерозиготност, която била съхранена посредством идентичната репликация – на практика клонирането, което се случва при безполовото възпроизводство. Днешните женски все още се ползват от това преимущество на генетичното разнообразие.

Aspidoscelis neomexicana

Местообитания
Преходни зони между пустини и тревисти равнини в югозападните части на САЩ и Северно Мексико.
Статус
Повечето от около 50 вида Aspidoscelis не са застрашени. Четири са категоризирани като почти застрашени, а още четири – като уязвими.

Този камшикоопашат гущер от Ню Мексико (Aspidoscelis neomexicana) е сниман в Зоопарка и аквариум „Хенри Дорли“ в Омаха, Небраска.