сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Изкуството на географската карта

1.3.2015 г.

Картите на National Geographic сa новаторски и способни да пораждат мечти.

Координатите на офиса на главния картограф на Националното географско дружество са 38°54' 19" с.ш., 77°2' 16" з.д.

Би могло да се каже, че Хуан Хосе Валдес, който понастоящем заема тази длъжност, знае къде точно се намира. Но неговият отдел - National Geographic Maps, който празнува своята стогодишнина тази година, обхваща не само посочените координати, но и тези на всяка планина, река, езеро, път, риф, фиорд, остров, залив, ледник, океан, планета, галактика и слънчева система - накратко, всеки физически обект на земята, в морето или в Космоса.
Към момента, в който пиша това, картографският отдел на Дружеството е създал 438 допълнителни карти към изданията, 10 световни атласа, десетки глобуси, около 3000 карти на страниците на списанията и много, много други в цифров формат.

С какво се отличават картите на National Geographic? С точност и внимание към детайлите - това е сигурно. На картата на Луната от 1969 г. бяха отбелязани местата на кацане на почти всичките (без един) 23 безпилотни космически апарата, докосвали лунната повърхност (мястото, където се разбил „Орбитър 4", било неизвестно).

И все пак отделът, създаден от първия щатен главен редактор на списанието Гилбърт Х. Гроувнър, винаги е притежавал една уникална черта: новаторството. Първият главен картограф, Албърт Х. Бъмстед (заемал тази длъжност от 1915 до 1939 г.), положил началото: изобретил слънчев компас, използван от Ричард Е. Бърд при неговия полет до Северния полюс през 1926 г. (магнитните компаси не работят близо до полюса), както и наречената на него фотонаборна машина, която заменила трудоемкото ръчно надписване с фотографско възпроизвеждане на текста.
Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Март 2015