сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Поглед в мрака

1.2.2015 г.

В изследваната от учените Вселена най-важно е невидимото за тях – тъмната енергия и тъмната материя.

По-рано казваха, че космолозите - учените, които изучават Вселената като цяло - „често грешат, но никога не се съмняват". Днес вече по-рядко бъркат, но съмненията им са пораснали колкото цялото мироздание навън.

След десетилетни проучвания космолозите вече могат да заявят с някаква доза сигурност, че Вселената се е зародила преди 13 820 000 000 години, вероятно като мехурче пространство, по-дребно от атом. Те за първи път картографираха космическата фонова радиация - светлината, която била излъчена, когато Вселената била на едва 378 000 години - с точност под една десета от процента.

Те обаче заключиха също, че всички звезди и галактики, видими в небето, образуват едва 5% от наблюдаемата Вселена. Преобладаващата невидима част се състои от 27% тъмна материя и 68% тъмна енергия. И двете остават загадка. Смята се, че тъмната материя отговаря за извайването на светещите равнини и ръкави на галактиките, изграждащи големия скелет на Вселената - но никой не знае какво представлява. Тъмната енергия е още по-мистериозна; терминът, създаден да означи каквото там ускорява темповете, с които Космосът се разширява, беше определен като „общ етикет за всичко, което не знаем за голямомащабните свойства на Вселената".
Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Февруари 2015