сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Птици в мрежата

4.10.2016 г.

Преди 11 години художникът Тод Форсгрен забелязал останките от една нощна чапла, оплетени в телена мрежа. Поразен от контраста на птичия силует на фона на преплетената тел, той си представил уникален начин за заснемане на птици.

„Най-ранният ми спомен за изкуство е как разглеждам работите на Джон Джеймс Одюбон и Роджър Тори Питърсън.“

Вдъхновен от нощната чапла, Форсгрен се заел да създаде серия фотографии, които интегрират рисунките на Одюбон с илюстрациите в полевия наръчник на Питърсън. Работейки в сътрудничество с орнитолози, Форсгрен пътувал из Северна и Южна Америка от 2006 до 2014 г., правейки портрети на птици, хванати временно в тънки мрежи. В този период той документирал 57 вида в континенталната част на САЩ, Пуерто Рико, Мексико, Коста Рика и Бразилия. Първата птица, която фотографирал, било белоглаво врабче в Калифорния. Учените, които работят с мрежи за птици, ги проверяват редовно, обикновено на всеки 20–30 минути. Брус Питърджон, шеф на лабораторията за опръстеняване на птици към от Геологичната служба на САЩ, обяснява, че това е ефективна техника за временно улавяне на птици с цел изучаване. Той казва, че по-малко от 1% от птиците, улавяни с мрежи, се нараняват или загиват, когато с това се занимават научни експерти. Когато в мрежата се хване птица, Форсгрен бързо подрежда преносимото си студио. Използва бяло платно за фон и фотографска лампа с рефлектори, за да освети равномерно обектите. След като приключи, обучени специалисти внимателно измъкват птицата от мрежата, измерват я и я претеглят, идентифицират вида й и понякога я опръстеняват. После я пускат да отлети.

Придобивайки по този начин информация за различните видове, казва Питърджон, учените могат да открият ключова информация и тенденции – например какви са миграционните маршрути на пойните птици, демографията на видовете и причините за намаляването на дадена популация, – което спомага за опазването на птиците.

Според Форсгрен този вид изследвания са жизненоважни, за да разберем какво се случва с птичите популации. Но той се надява също и че работата му ще накара хората да приемат птиците като индивиди. Емпатията може да създаде трудности на някои хора да гледат снимките, казва Форгсен, но неговото изкуство в крайна сметка е вдъхновено от науката. „Искам да покажа тези красиви срещи, свързани с науката, за да отбележа важните изследвания, които се правят.“”