сп. National Geographic - Ноември 2017
National Geographic KIDS - Ноември 2017

Особен ум

1.3.2008 г.

Схватливите ни събратя – животните, показват, че не само хората сме способни да изобретяваме, планираме и размишляваме.

През 1977 г. наскоро дипломиралата се млада изследователка Айрийн Пепърбърг предприела смела стъпка. Заела се да открие какво става в ума на друго същество, като му говори. Донесла в лабораторията си едногодишния Алекс - папагал жако, за да го обучава да възпроизвежда звуците на английския език. „Помислих си, че ако се научи да общува, ще мога да му задавам въпроси за това, как възприема света."

Когато Пепърбърг започнала диалога си с Алекс (който почина миналия септември на 31 години), много учени смятали, че животните не са способни да мислят. Приемали ги по-скоро като машини, като роботи, програмирани да реагират на стимули, но лишени от способността да мислят или чувстват. Никой собственик на животно не би се съгласил с това. Ние знаем, че Шаро мисли и чувства, разбира се. Но подобни твърдения все още си остават много спорни. Как тогава един учен би могъл да докаже, че животното е способно да мисли - че може да извлича информация за света и да действа съобразно нея?

Определени умения се смятат за ключови показатели за по-високи умствени способности: добра памет, понятие за граматиката и символите, самосъзнание, разбиране на подбудите на другите, имитиране на другите и творчески прояви. Малко по малко, чрез изобретателни експерименти учените са документирали тези таланти и при други видове. Флоридските сини храстови сойки знаят, че другите сойки крадат и че скритата храна може да се развали; овцете могат да разпознават лица; шимпанзетата използват различни предмети, за да бъркат в термитниците, и дори употребяват оръжия за лов на дребни бозайници; делфините могат да имитират човешки пози. А папагалът Алекс се оказал изненадващо добър в говоренето.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Март 2008