сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Най-големият

1.10.2014 г.

Тиранозавърът е минало. Най-големият и зъл хищник, живял на Земята, се казва Spinosaurus

Вечерта на 3 март 2013 г. младият палеонтолог Низар Ибрахим седял в едно улично кафене в Ерфуд, Мароко, и наблюдавал заника на слънцето, с който си отивали и неговите надежди. Заедно с двама свои колеги той пристигнал в Ерфуд три дни по-рано, за да издири човек, който можел да разреши една загадка, преследваща Ибрахим още от детските му години. Търсел един fouilleur - местен търсач на фосили, който продава стоката си на магазини и търговци. Сред най-ценните му находки имало кости на динозавър от находището Кем Кем - дълга 250 км урва с пластове от кредния период, преди между 100 и 94 млн. години. След като дни наред търсили около изкопите край село Ел Бегаа, тримата учени тръгнали да скитат по улиците на градчето с надеждата случайно да срещнат човека. Най-накрая, уморени и потиснати, седнали в кафенето да пият ментов чай и да се вайкат. „Сякаш всичките ми мечти се разпадаха" - спомня си Ибрахим.

Въпросните мечти били неразривно свързани с тези на друг палеонтолог, дръзнал да навлезе в пустинята век по-рано. От 1910 г. до 1914 г. баварският аристократ Ернст Фрайхер Щромер фон Райхенбах и неговият екип организирали няколко продължителни експедиции в египетска Сахара - в източния край на древната речна система, чиято западна граница е Кем Кем. Въпреки болестите, лишенията в пустинята и надвисналата Първа световна война Щромер открил 45 различни таксона динозаври, крокодили, костенурки и риби. Сред находките му имало и два частично запазени скелета на забележителен нов динозавър - гигантски хищник с еднометрови челюсти, пълни със сключващи се конични зъби. Но най-необикновената му черта бил високият 1,7 м ветрилоподобен гребен на гърба, поддържан от характерни спици или шипове. Щромер нарекъл животното Spinosaurus aegyptiacus.
Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Октомври 2014