сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Ядрени туристи

1.10.2014 г.

Изоставена преди 28 години, земята около Чернобилската АЕЦ днес кипи от живот.

Казват, че пет сиверта радиация са достатъчни да те убият, затова бях любопитен какво показва моят дозиметър, когато туристическият бус премина в забранената зона - обширната поставена под запрещение пустош около Чернобил. Покрай пътя растяха скупчени борове и брези, а водачката ни напомняше основните правила: не берете гъби, в които се натрупват радионуклиди, и не рискувайте вредните частици да проникнат в тялото ви, като пушите или се храните навън. Няколко минути по-късно подминахме първото изоставено село и отбихме, за да се порадваме на малко стадо диви коне на Пржевалски.

Двайсет и осем години след избухването на ядрения реактор в Чернобил зоната, където почти няма хора, се обитава от диви животни. Има бизони, глигани, лосове, вълци, бобри и соколи. В призрачния град Припят орли гнездят върху изоставените панелни блокове от съветско време. Конете - рядка и застрашена порода - били пуснати тук десет години след аварията, когато решили, че радиацията вече е поносима; така те получили над 2500 кв.км, в които да скитат.

Погледнах дозиметъра: 0,19 микросиверта на час - частица от една милионна част от сиверта, който е мерна единица за излагане на радиация. Нищо тревожно дотук. Най-високите стойности, които видях досега по време на пътуването ми до Украйна, бяха по време на презатлантическия полет от Чикаго - пикове от по 3,5 микросиверта на час, докато летяхме на 12 000 м над Гренландия, където космическите лъчи проникват през самолета и пътниците. Изучаващите Чернобил учени все още спорят за дългосрочното въздействие на радиацията върху флората и фауната. До момента то е изненадващо незабележимо. По-голяма заплаха за животните са бракониерите, които се промъкват с пушки в зоната.
Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Октомври 2014